Verktyg för biblioteksutveckling! Hallå! Någon som är intresserad?

Jag läste om Scriblio i danska bibliotekspressen nr 7 2008 (PDF 3,9 Mb). Scriblio är en open source-sökmaskin byggd på WordPress. Den är utvecklad av Casey Bisson för biblioteksanvändare som inte riktigt vet vad de ska söka efter.
Scriblio finns med på den utmärkta lista som Daniel Forsman bloggat om i samband med rapporteringen från Computers in Libraries tidigare i vår.

Själv har jag tidigare bloggat om Omeka – ett fritt tillgänlgigt verktyg för för att skapa webbplattformar. Jag har hittat lite biblioteksapplikationer för Facebook och konstaterat att utan API för kataloger så blir det inget kul.
Det som stör mig lite är att det inte finns någon i Sverige som verkar bry sig, utom några enstaka entusiaster. Förra året sökte Länsbiblioteket i Örebro ett regional utvecklingsbidrag från kulturrådet för en förstudie om hur biblioteken bäst använder applikationer för t ex kataloger, frågetjänster, digitala läsecirklar etc, för plattformar på webben som t ex Facebook, Ning och NetVibes.  Förstudien skulle testa och validera befintliga verktyg som exempelvis LibGuides och Facebook Developers.
Vi fick avslag på ansökan med motiveringen att ”liknande, ej utvärderade projekt pågår”.
Det är OK för mig, men jag väntar fortfatande på kunskapsspridningen från det projektet.

Jag har en känsla av att det har plöjts ner för mycket pengar och tid på oflexibla webb 1.0-lösningar. Ta tex den stora satsningen på VRL+ som staten ville att vi länsbibliotek skulle engagera oss i för att driva Fråga biblioteket. Ungefär samma saker man kan göra i dyr VRL+miljö är gratis tillgängliga i chattprogram som t ex Meebo. Oregon State University Library har tagit fram en open source-tjänst som heter LibraryFind – som påminner starkt om ambitionerna som gänget kring Bibliotek24 har. B24-projektet ska/skulle ha presentera/t sin lösning på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg till hösten.  Och med tanke på diskussioner om Oracle-licenser och ej utelämnade API:er, vilka bibliotek har möjlighet att ens testa t ex  open source bibliotekssystemet Koha – demo här.
För att inte tala om Drupal.

Och jag tänker: WTF!
Varför har inte vi en svensk motsvarighet till MIT Librarie’s Betas, Penn Labs eller MLibrary Labs? (Hela listan finns här)

Mer att läsa: Inside Higher Ed: OpenMinds, Open Books, Open Source

Och svaret är: Nätverket för öppen källkod

4 kommentarer

  1. Ett grundläggande problem är att vi underutnyttjar våra system idag. Vi har helt enkelt arbetat för lite med att anpassa och utveckla våra system vilket gör att vi ännu mer sitter i händerna på leverantörerna. Man kan göra väldigt mycket med systemen idag om man är lite kreativ och framförallt vill åstakomma något. Det är min erfarenhet i alla fall. Det största hotet mote användandet av OS programvara i bibliotek är vår kultur av att vara användare av programvara inte utvecklare eller ens tweakare. OS programvara ger oss möjligheter och jag hoppas att fler bibliotek vågar experimentera och förhoppningsvis byta ut några av sina produkter.
    ALEPH och MetaLib kan erbjuda API:er, det dystra är att man får köpa extra licenser för att kunna använda dem… det suger. I framtiden tror jag dock att alla kommersiella system, inklusive framtidens ILS måste erbjuda alternativa gränssnitt för sina tjänster.

    och just det … kanske inte Penn Labs men ett steg i rätt riktning: http://www.bibl.hj.se/doc/6433

  2. just det… oavsett vår kultur idag så måste vi ju ta oss framåt och OS programvara och ett kritiskt förhållningssätt till våra leverantörers gamla system är definitivt en väg framåt!

  3. Jag tror Daniel har rätt i sin beskrivning av en bibliotekskultur där man ogärna är utvecklare och tweakare av system, det gäller inte minst folkbiblioteken där it-verksamhet helst ska outsourcas. Detta försvårar uppkomsten av OS-projekt som kräver kompetens inom de egna organisationerna.

    Däremot tycker jag inte att det är särskilt konstruktivt att tala om ”oflexibla webb 1.0-lösningar”, programvara blir inte automatiskt dålig för att den är proprietär (och inte automatiskt bra för att den är OS). Jag arbetar med Bibliotek24 och även om det har hänt mycket intressant det senaste året (förutom LibraryFind är inte minst Indexdatas OS-bidrag värt att nämnas) så finns det många aspekter att väga i en helhetsbedömning.
    En stor del av jobbet – och svårigheterna – med ett nationellt projekt av det slaget handlar dessutom inte om teknik utan om organisatoriska frågor, serviceåtaganden etc. Dvs allt bakomliggande som krävs för att bygga tjänster – oavsett systemval.

    Nåväl – jag ska med glädje anmäla mig till nätverket!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.