Om trakasserier och mobbning på bibliotek

Det är svårt att skriva om, än mindre prata om mobbing och otrevlig stämning på arbetsplatsen, särskilt om arbetsplatsen är ett bibliotek. Ett bibliotek ska ju vara en plats fylld av kultur och andlighet, där personalens empatiska förmåga gentemot besökarna är ett kännemärke och en framgångsfaktor. Men hur är det med bemötandet av kollegor och arbetskamrater? Att de som finns på en arbetsplats är varandras arbetsmiljö kanske uppfattas som en floskel av de cyniska, men jag tror att det är så.

Hur som helst, Shin Freedman och Dawn L Vreven försöker i sitt paper – som är planerat till novemberutgåvan av College and Research LibrariesWorkplace Incivility and Bullying in the Library – undersöka företeelserna i sig och försöka förstå den relativa tystnaden om ämnet (med fokus på akademiska bibliotek). Författarna konstaterar att negativa stämningar är vanligare på de akademiska biblioteken än på arbetsplatser i gemen i USA.

Författarna försöker ge förklaringsgrunder till mobbing på de amerikanska högskolebiblioteken: det faktum att bibliotekariernas status uppfattas som lägre än universitetslärarna, men även ledarskap, byråkrati och sätt att styra påverkar också stämningen på arbetsplatsen. Därtill kommer de krav på förändring och utveckling som den tekniska utvecklingen (och studenterna) ställer på bibliotekspersonalen och som kan skapa oro och osämja på arbetsplatsen.

De båda författarna har genomfört en enkät till ett nätverk av amerikanska akademiska bibliotekarier och fått 414 svar. Analysen av enkäten gav till svar att det finns fler faktorer som kan ligga bakom mobbing på högskolebiblioteken i USA.

En av faktorerna är etnisk tillhörighet. Bibliotekspersonal med asiatisk bakgrund och svarta amerikaner rapporterade en högre grad av negativa arbetsrelaterade handlingar än andra etniska grupper. När det gällde personrelaterade negativa handlingar var asiater och latinamerikaner mer utsatta än svarta amerikaner. När det  handlade om rent fysiska hotelser hade asiater  högre exponering än andra etniska grupper.

En andra faktor är antalet år som bibliotekarierna arbetat på biblioteket. Bibliotekarier som hade arbetat i biblioteket 4-7 år rapporterade betydligt mer exponering för negativa handlingar än de som hade arbetat antingen färre eller fler år.

Den vanligaste typen av mobbning, som den här studien identifierat, handlar om att en person döljer viktig information för sin kollega. Information som är viktig för kollegan för att kunna genomföra sitt arbete. Studien lyfter också fram två andra härskartekniker som mobbing: att bli ignorerad och utesluten samt när ens åsikter och synpunkter ignoreras.
Att ignoreras av kollegor och medarbetare kan växa till en ”dödskyss”-erfarenhet, särskilt som individuell kompetens och expertis hålls högt i kurs inom akademin, menar författarna.

De båda författarna rekommenderar att biblioteket skapar en anti-mobbings policy och anger en uppförandekod från University of Wisconsin tagit fram som gott exempel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s