Biblioteket utan personal ligger i Veberöd

Kultur- och fritidsnämnden i Lund spikar riktlinjerna kring kommunens första bibliotikarielösa bibliotek, som startar i Veberöd i höst enligt SR Malmö.

Biblioteket ska enligt uppgift bli tillgängligt utöver de vanliga öppettiderna för personer över 18 år. Besökarna ska ha ett passerkort som de får ansöka om speciellt.

Det påminner mig om när jag  jobbade på biblioteket i Trelleborg i början av 80-talet. Vuxenavdelningen stängde kl 18 och då var barn inte välkomna till biblioteket. Det skulle vara lika på filialerna. Så, en kväll när jag jobbade på filialen som låg på Västergatan, kom bibliotekschefen in och det fanns ett barn som jag tillåtit vara kvar. Bibliotekschefen var på hyfsat gott humör, den gången, och kommenterade bara att: ”Det där barnet ser jag inte.”

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.