Ljudböcker via Spotify

Jag har gjort en spellista på Spotify för de e-ljudböcker på svenska jag hittat. Hittar jag fler, så lägger jag till dem. Som gjort för när man ligger nerbäddad i influensa eller när man sitter på tåget och väntar på att de ska fixa det där signalfelet…

För er som hellre läser klassiker på engelska finns t ex  listan Audio Books.

Jag tror att biblioteken måste förhålla sig till den här typen av e-ljudboksalternativ. I förlängningen tror jag att kampen om ljudboksläsarna är förlorad för biblioteken. Under några år har biblioteken varit en viktig del av marknaden för ljudboksförlagen, Men med den här typen av tjänster finns det inge anledning att läsarna tar omvägen förbi biblioteket.

Om inte…

  • biblioteken tar vara på vinna/vinna-möjligheten. Det faktum att ljudböckerna inte är så jättelätta att hitta ger en fördel till informationskompetenta bibliotekarier.
  • biblioteken gör en egna ljudbokslistor och lägg ut på webbarna
  • biblioteken länkar från sina kataloger till Spotify-boken
  • biblioteken visar på den här möjligheten via sina bokcirklar, virtuell orh IRL

Jag vet att Spotfy är ett vinstdrvande företag som förmodligen inte bryr sig ett skvatt om bibliotek. Men om det är vägen till läsning som är en av bibliotekens kärnuppgifter, så är alla medel tillåtna, tycker jag – iaf just nu.

Här hittar du ljudböcker för barn på Spotify.

Ljudböcker via YouTube har jag skrivit om här.

3 comments

Kommentera

