2.0-teknologier för folkbibliotek

Om folkbibliotekens användning av sociala nätverk – i det här fallet MySpace – och bloggar skriver B/I-studenterna Madeleine Andersson och Irina Moilanen i sin magisteruppsats ”Ytterligare en dörr till biblioteket – en kvalitativ studie om folkbiblioteks användning av Web 2.0-tjänsterna blogg och MySpace”
Författarna har intervjuat folkbibliotekspersonal som bloggar eller som jobbat med bibliotekets MySpace  sida.

Bloggar man har tittat närmare på:
Boksynt
Emmaboda biblioteksblogg
Barbabloggen

Vuxenbloggen 
Ungdomsbloggen

MySpace-bibliotek
Botkyrka
Eksjö
Höganäs
Norrköping

Det är många intressanta och tänkvärda saker som författarna kommer fram till (mina kursiveringar):
”MySpace-kontona och bloggarna startades upp i samråd med bibliotekscheferna, vilka alla var positiva till tjänsterna. Dock kan man ana att cheferna inte har insett
värdet av arbetet med tjänsterna. Detta då många inte erkänner arbetet med tjänsterna som ”vanliga” arbetsuppgifter utan bibliotekarierna får ta sig tid till att arbeta med dem utöver sina övriga arbetsuppgifter.”

”En svårighet vad gäller fastställande av klara mål för sina Web 2.0-tjänster för biblioteken är att då de vill prova på en tjänst för ett visst ändamål vill de samtidigt göra reklam för biblioteket i sig. Detta kan orsaka oklarhet med vad man vill åstadkomma med bloggarna eller MySpace-kontona.”

Interaktionen är låg på tjänsterna oavsett den tid de har varit igång, från fyra månader till två år. Detta kan ha ett samband med att man från start inte alltid har haft ett klart mål, klar målgrupp och klart innehåll.”

”För att få till stånd högre interaktion kanske flera folkbibliotek tillsammans skulle uppföra en gemensam webbplats med bloggar. Med större regioner som samarbetar kring en webbplats skulle biblioteken kunna nå ut till ett större befolkningsunderlag vilket resulterar i att fler kan använda sig av tjänsten, med detta skulle interaktionen kanske öka. Detta kan göras genom att biblioteken i en större region skapar bloggar efter olika målgrupper på en gemensam webbplats istället som idag då många bibliotek har enskilda bloggar utspridda på Internet med breda målgrupper. Målgrupperna för webbplatsens bloggar skulle i så fall bli mer regionala än lokala som fallet är idag.”

Jag tycker om titeln på uppsatsen ”Ytterligare en dörr…”. Det signalerar ingång till ett bibliotek som både finns i verkligheten och virtuellt. Jag tror att det är strategiskt viktig att inte definiera bibilbiotekens exixtens på sociala webbar som biblioteksfilialer utan snarare som dörrar.

Inte ett ord om Bromölla.

2 kommentarer

  1. Undertecknad, som var med och startade Barbabloggen, kan ju bara bekräfta att det inte fanns så många tankar eller målsättningar med bloggen då den startades för 2,5 år sedan. Ett lite vagt syfte var att fortsätta litteratursamtalen med besökarna på webben. I övrigt var det ju mest en ”kul grej”! 🙂 Men det måste kanske vara så i början, man provar sig fram.

    Vid detta laget är ju bloggande ganska beprövat. Det är dags att ta lite mer strategiska och medvetna grepp. Vet inte om regionalt bloggande är rätt väg, men det skulle onekligen vara kul för bibliotekspersonalen att blogga många tillsammans… 🙂

  2. Mmm, jag tror också att många testar för att det ett nytt och kul sätt att kommunicera på. Lekfullhet och kreativitet hör ju ihop. Sen tror jag att några tycker att det är viktigt att visa för omgivningen att man är med i utvecklingen. Behoven av interaktion kanske inte alltid är så stora, men de växer allteftersom. Man måste jobba lite långsiktigt och fundera på generella kommunikationsålener och vilka verktyg som passar bäst till vilka målgrupper. (Lite som att jämföra med satsningarna på e-böcker, drivkraften var inte primärt brukarnas uttalade behov, utan snarare att får massmedial uppmärksamhet och därmed kunna marknadsföra bibliotekets tjänster)

    När det gäller MySpace och Facebook borde framgången för biblioteken räknas i antalet vänner man har i den målgrupp man riktar sig till. Man bör alltså räkna bort fans som kommer från biblioteksvärlden och andra bibliotek för att mäta effekten.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.