Gästbloggare: Elin Nord

Saker jag gillar med mitt jobb

Elin NordJag jobbar med digitala biblioteket på Göteborgs stadsbibliotek. Då gör jag bland annat såna här saker: Försöker förstå mig på krångliga läsplattor. Muttrar över DRM-skyddade e-böcker. Pillar med Ipadar och lär mig olika oerhört spännande appar.  Skriver massor av manualer och instruktioner och försöker göra teknik begripligt för otekniska. Försöker göra det lätt att hitta på bibliotekets webbsida. Skriver lagom skojiga statusuppdateringar på Facebook. Försöker skriva seriösa och vettiga blogginlägg. Och allt det där är ju roligt på sitt sätt. Men det är inte det då jag är bäst som bibliotekarie.

För jag är bäst som bibliotekarie i mötena med låntagarna. Eller besökarna, de vi är till för, brukarna eller vad man nu vill kalla dem. Det är i alla fall det jag tycker bäst om med mitt jobb. Att skapa relationer med besökarna. Jag gillar att diskutera med småtjejerna på barnavdelningen om vilken Disney-prinsessa man helst skulle vilja vara. (Mulan, så klart. Hon är tuffast). Jag gillar att peppa de datorovana och få dom att känna sig som värsta proffsen. Jag gillar att lyssna på när tanterna berättar om sina onda knän, sina andra krämpor och hur fantastisk Laila Brendens senaste bok är. Jag gillar att tjöta och skoja med gubbarna. Jag gillar att spela lite Guitar Hero med ensamma tjejen och prata om killar med henne. Jag gillar att diskutera med mangaungarna om vilken av Miyazakis filmer som är bäst egentligen. Jag gillar att prata musik och få skivtips av skäggige låntagarkillen med rutiga skjortan. Jag gillar att ta en fika med ensamma låntagartanten och prata om hennes gamla pojkvänner. Det grejer som det här som jag gillar bäst med mitt jobb.

Och nu kanske ni tänker Men hallå, det där är ju inte att vara bibliotekarie, det är ju att vara medmänniska. Och kanske är det så att jag är bättre på att vara medmänniska än jag är på att vara bibliotekarie. Då får det vara så. För en gång var jag på en konferens om äldres hälsa och välbefinnande. Där pratade man om vikten av relationer för att må bra.  En föreläsare menade att avsaknad av nära intima relationer kan vägas upp av att man har många ytliga relationer. Att man till exempel växlar några ord med kassörskan på ICA, småpratar lite med grannen eller diskuterar lite väder med en bibliotekarie är kan räcka för att ha ett gott liv. När jag hörde det så tänkte jag att jag har ett förfärligt viktigt jobb. Om jag kan få en människa att känna sig sedd, bekräftad och lite mindre ensam när den går från biblioteket, då har jag varit världens bästa bibliotekarie.

Elin Nord

4 kommentarer

  1. Ja, det är viktigt med sociala bibliotekarier. Men också att ha bredd på utbudet av tidningar. Annars blir det mest ”kulturtanter” på de övre planen och manliga schackspelare i källaren. Och aldrig mötas de två…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.