Omvärldsbevakning: 18 vetenskapliga bibliotekstidskrifter (Open Access)

Här kommer en lista på internationella, vetenskapliga bibliotekstidskrifter som jag skannar av med jämna mellanrum i min omvärldsbevakning av biblioteksfältet. De flesta har RSS-flöden som gör det enkelt att ”prenumerera”, andra har det inte.

Det finns säkert fler, bra vetenskapliga bibliotekstidskrifter, men många ligger ofta bakom betalväggar. De jag rekommenderar är öppet tillgängliga. Det vill säga du kommer inte att hitta Journal of Documentation här – det räcker inte med att släppa ett enstaka nummer fritt som, ironiskt nog, handlar om Open Acess och låta resten vara inlåst, för att hamna på min lista. Samma gäller Public Library Quarterly – jättemånga intressanta artiklar, men varför ska man betala 500 spänn för åtkomst till en artikel under 48 timmar? (Ja, jag vet att det finns andra sätt)

Skriv gärna en kommentar om du vill tipsa om dina favoriter. Du kan också bläddra i DOAJ:s katalog över internationella tidskrifter som kan intressera dig. Jag vill också passa på att marknadsföra KB:s digitala plattform för öppet tillgängliga svenska vetenskapliga tidskrifter Publicera. Hit har i dagsläget ett par tre tidskrifter som jag tycker är intressanta: Kulturella Perspektiv, Tidskrift för litteraturvetenskap och den nyligen tillagda Tidskrift för genusvetenskap. Det ska bli intressant att se vilken biblioteksvetenskaplig tidskrift som blir först…

4 kommentarer

    1. Hej Anders
      Eftersom jag med all sannolikhet kommer att sluta blogga när jag går i pension i höst, så har jag tänkt att dela med mig av mina informationskällor till mina följare. Jag tar några kategorier i taget. Nästkommande: Nyhetsbrev
      Facktidskrifter inom biblioteksfältet
      Nationella och internationella biblioteksbloggar

      1. Generøst, Peter. Da jeg i 2014 ble pensjonert fra jobben som journalist i Norsk Bibliotekforening, fortsatte jeg på bloggen. Det ble en smertefri overgang fra jobb til pensjon. Men nå er det kanskje på tide at jeg får meg en hobby 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.