Sommarläsning: Om barns läsning i relation till genus och normer

I en kandidatuppsats från Linnéuniversitetet, Läsningens kön, undersöker Emmie Tiberg och Louise Trulsson barns läsning i relation till genus och normer. Uppsatsförfattarna beskriver hur 10-11-åringar uppfattar sitt eget läsande och läsningen omkring dem, och hur denna uppfattning kan ha påverkats av samhällets rådande könsnormer.

Från analys och sammanfattning:
”… vi kan se att pojkar i en mindre utsträckning använder sig av folkbiblioteken för att läsa och låna böcker. Går pojkarna till folkbiblioteket på fritiden är det för att vara med på andra typer aktiviteter. Men även att det normerna angående vad som är kvinnligt och manligt påverkar vad barnen vågar välja. De böcker som av samhället anses vara flickböcker, exempelvis böcker om kärlek undviks av båda könen.” Detta tror författarna skulle kunna förklaras med att det oftast är så att det som klassas som flickigt eller kvinnligt automatiskt får en negativ klang när det pratas om i dagens samhälle. Samtidigt lånas den litteratur som anses pojkig och macho gärna av både flickor och pojkar.

”När vi undersökte vilken respons som barnen får på det de läser såg vi mycket tydligt att det var flickorna som pratade med andra om sin läsning, både vuxna och andra barn medans pojkar höll det för sig själva.” Detta förklaras enligt författarna av det sociala trycket och samhällets klassificering av läsning som en feminin aktivitet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.