Om att nå igenom bruset och marknadsföra biblioteket

Malin Utter konstaterar i en nyutkommen bok i ämnet marknadsföring för bibliotek (Syns vi? Hörs vi? : nå igenom bruset och marknadsför biblioteket) att det har aldrig varit så lätt att nå ut till så många som idag – oavsett om det handlar om användare och icke-användare. Och det tack vare framväxten av olika sociala medier. En utgångspunkt för boken är en enkät till landets bibliotekschefer om hur de ser på och genomför marknadsföring. Malin Utter är ju universitetsadjunkt på Högskolan i Borås, så det finns även ett intresse att ta upp frågor som berör marknadsföring med B/I-studenterna.

Boken ingår i BTJ:s serie av robusta handböcker som tar upp olika delar av hur bibliotek kan driva verksamhet. Den tar upp definitioner, men också konkreta råd om kommunikationsplaner, intern marknadsföring och strategisk marknadsföring. Och naturligtvis en genom gång av kommunikationskanaler (YouTube, Twitter, Instagram, Facebook etc) och goda exempel. Verktyg som enkäter, fokusgrupper och User Experience (UX) presenteras.

Här är några av mina favoriter när det gäller marknadsföring

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.