”Jag tror att förskola, skola, BVC och logopedmottagningar alla behöver ha kontinuerliga diskussioner om vissa eller alla av frågorna ovan för att medvetandegöra föräldrar om varför det är viktigt att läsa för sina barn, och om alla de fördelar som finns med högläsning. Det är inte självklart att föräldrar vet det. Det är inte heller självklart att motivationen finns hos alla föräldrar, vissa kanske kämpar med helt andra frågor och har inte alltid ork. Men om man får veta varför läsningen är viktig, så kanske den i större utsträckning prioriteras.” Så skriver Karolina Larsson i ett inlägg på Språkutvecklarnas blogg.
En viktig diskussionspart för pedagoger, logopeder och barnsjuksköterskor är naturligtvis folkbiblioteken.
I Halmstad har de arbetat med att kartlägga läsvanorna i hemmet genom enkäter till förskolan. I enkäten frågas saker som
- Vilka språk talas i hemmet?
- På vilka språk läser ni?
- Hur ofta och hur länge läser ni för ert barn?
- När på dygnet läser ni?
- Vem tar initiativet till läsning?
- Vem väljer boken ni ska läsa?
- Vad läser ni? (pekböcker, bilderböcker, faktaböcker, kapitelböcker, serietidningar, ljudböcker m.m.)
- Brukar ni gå till biblioteket?
- Samtalar ni om bokens innehåll under och efter läsningen?
- Hur ofta läser du själv?
- Ser ditt barn dig läsa någon gång?