Princh: Vad användarna vill ha av sitt folkbibliotek

Gänget kring det danska företaget Princh som jobbar med utskriftslösningar för bl a bibliotek presenterar på sin blogg vilka tjänster som biblioteksanvändarna enligt dem vill ha ut av sina folkbibliotek. Det finns också goda exempel att titta närmare på för den intresserade. Sammanställningen bygger på tidigare undersökningar från bl a amerikanska PEW. Mycket känns självklart, men är bra att påminna sig om ibland:

  1. Ett brett medieutbud (hos Princh står det iofs ”böcker” – men enligt min uppfattning är det för begränsande med bara ett medieformat)
  2. Längre öppettider (dvs meröppet)
  3. Gratis tillgång till bibliotekets kärnverksamhet
  4. Hjälp från kunniga bibliotekarier
  5. Ett bibliotekscafé
  6. Andra publika och offentliga tjänster (typ medborgarkontor)
  7. Bättre IT-tjänster (wifi på bibliotek är en hygienfaktor på samma sätt som toaletter)
  8. Biblioteksbussar (inte bara böcker)
  9. Bibliotekstjänster utanför biblioteket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s