Bibliotek och marknadsföring: Sluta uppmana folk att säga att de älskar bibliotek

Kommer ni ihåg Svensk Biblioteksförenings Libray lovers-kampanj? Den var en del i processen från lobbyorganisationen att få fokus på bibliotek med syfte att revidera bibliotekslagen. Fina knappar på olika språk delades ut till biblioteksälskare till höger och vänster.

Hur som helst – Rebecca Stavick lyfter i ett inlägg på Medium frågan om hur bibliotek når ut till beslutsfattare och allmänhet om varför de ska intressera sig för bibliotek. Och det räcker enligt henne inte med kampanjer av Library lovers typ. ”Sluta uppmana folk att säga att de älskar bibliotek” är hennes barska ställningstagande. Det finns bättre sätt att nå ut:

  1. Berätta varför bibliotek finns – inte vad de erbjuder. Prata mer om bibliotekens demokratiska uppdrag och funktion i stället för kostnaderna för databaser och e-böcker. Folk baserar sina beslut på känslor – inte på fakta.
  2. Den bästa marknadsföringen är en stabil grundverksamhet. Innovationer är nog bra men en stabil grundverksamhet i form av kvalitetssäkring rörande trygghet, bekvämlighet, renlighet, vänlig personal och aktiviteter och verksamheter som berör lokalsamhället är viktigast för marknadsföring.
  3. Mät skiten ur allt! Var inte blyg! Skryt om ditt biblioteks siffror för beslutsfattare och politiker. Vad det handlar om är att ge folk en berättelse om biblioteket och dess användning som de kan sprida vidare.
  4. Skapa en framtidsvision för ditt bibliotek. Sätt inte på dig offerkoftan vid nerskärningar. Starta i stället publika samtal om vad biblioteket borde vara och hur biblioteket kan användas som verktyg för samhällsutveckling.

2 comments

  1. ”Och det räcker enligt henne inte med kampanjer av Library lovers typ.”
    Inser att jag är jävig, men Svensk Biblioteksförenings Library lovers-kampanj var aldrig en kampanj där det ”bara” handlade om att säga att man älskade biblioteken – tvärtom. Den delen användes för att öka trycket gentemot beslutsfattare. En reviderad bibliotekslag och ett pågående uppdrag från regeringen till KB att ta fram en nationell biblioteksstrategi är några resultat av föreningens Library Lovers-kampanj.
    Det ena behöver med andra ord inte utesluta det andra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s