MTM ska se över tillgången till tillgängliga läromedel från förskola till högskola

Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) har fått regeringens uppdrag att i samverkan med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) göra en översyn av tillgången till läromedel som är anpassade för personer med funktionsnedsättning från förskola till högskola. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet och Utbildningsdepartementet) senast den 31 januari 2018.

Det saknas idag sammanställd kunskap om hur god tillgängligheten är i all delar av skolsystemet, skriver kulturministern i uppdragsdirektivet. Det är respektive kommuns satsningar och skolornas medvetenhet om tillgängliga läromedel som avgör om eleverna får tillgång till anpassade läromedel, heter det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s