Berättelser om att lära sig läsa och att fortsätta läsa

Läsambassadören Anne-Marie Körling ger i boken Ovan trädtopparna. Berättelser om att lära sig läsa och att fortsätta läsa röst åt ett fyrtiotal personer mellan 2 och 93 år som berättar om hur de lärde sig läsa och vad läsningen betytt för dem. Men boken handlar också om att inte kunna läsa.

I BTJ Förlags presentation av boken berättar Anne-Marie Körling om de mönster hon upptäckt:

  • Barn som är förtrogna med böcker och kan läsa och väljer läsning som aktivitet läser gärna även böcker på engelska, och det ganska tidigt.
  • Det inte är helt lätt att tala om hur man läser eller de läsval som görs. Det är som om det handlar om att bli bedömd som den som inte läser som man ska och att man inte läser det man bör läsa.
  • De personer hon intervjuat har uttryckt att de aldrig fått frågor om sin läsförmåga eller sina läsval.
  • Att diffusa krav som – läs något svårare/lättare – gör läsaren vilsen och osäker. Det att man läser fel och att man inte kan läsa. Att läsaren blir bedömd. Att väldigt lite intresse visas för vad boken handlar om.
  • Hur viktig högläsningen varit och är.
  • Hur ofantligt viktigt det är att det finns böcker och läsande vuxna där barn och unga är. Bokvagnar, biblioteksfilialer, skolbibliotek, folkbibliotek, stadsbibliotek, kungliga bibliotek – bibliotek! Och boklådor där bokhandlaren inte värderar läsarens ålder utan läsarens intresse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s