Bibliotek och lycka

Kan bibliotek utformas för största möjliga lycka för besökarna? Det här har Steven Bell funderat på.

När invånarna får uppleva glädje blir de i sin tur mer engagerade i sina samhällen, de bidrar till samhällsförbättringar, och skapar goda medborgare som bryr sig om sina grannar. Bibliotek skulle kunna bygga bättre samhällen befolkade av människor som  får upplever högre nivå av lycka, inte från exotiska föremål och upplevelser som bara några få av oss kan få, utan snarare från det enkla, vardagslärandet, läsningen., un gefär så säger han i Library Journal, Life, Library, and the Pursuit of Happiness.

Han följer upp sina tankar i ett blogginlägg på Designing Better Libraries: Designing For a Happiness Experience. Bell har lyssnat på en panel experter från framgångsrika företag i lyckobranschen (typ Disney) och här är deras råd:

  • Deras varumärken är baserade på att utgångspunkten varit att designa för lycka  – inte något som de kommit på i efterhand.
  • Utforma erfarenhet av lycka kring tre delar: förväntan; erfarenhet; minne.
  • Skapa ett ”topp- ögonblick och ett ”slut”-ögonblick in i upplevelsen – det är de ögonblicken som är mest sannolikt att bli ihågkommna.
  • Undvik byråkrati till varje pris, stöd personalen initiativ.
  • Vi är benägna att uppskatta och minnas överraskningar; utforma goda överraskningar och se till att dåliga inte händer.
  • Människor är lyckligast i miljöer avsedda för deras behov.
  • Försök hitta det bästa sättet att ge människor med en ”godnattpuss” – dvs ett lyckligt slut förvandlar en medioker upplevelse till något minnesvärt.
  • Låt folk krama en valp – ingen kan krama en valp och känna något annat än lycka.

Även om bibliotek aldrig kommer att fungera som Disneyland – så kan de vara en plats i samhället som levererar lyckoupplevelser till allmänheten. Det borde inte vara så svårt att ge besökarna en positiv, överraskande upplevelse av biblioteksbesöket, eller?

Så hur skapar du största möjliga lycka i referenssamtalet, sagostunden, bokpresentationen eller mötet med den nyanlända som behöver hjälp med kopiatorn? Diskutera i tvärgrupper!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s