Att leda bibliotek in i den digitala tidsåldern

Att leda bibliotek i den digitala tidsåldern är något som Deanna Marcum har reflekterat över. Hon är kopplad till ITHAKA – ett amerikanskt företag som bl a jobbar med service till olika bibliotekstyper t ex biblioteksdatabaser för fr a forskningsbibliotek – men har mångåriga erfarenheter från biblioteksfältet.

I sin analys ”Library Leadership for the Digital Age” pekar hon ut ett antal områden med bäring på digital biblioteksutveckling och ledarskap med fokus på höhskolebibliotek. Hon bygger sina tankar på andra managementspecialister som intresserat sig för ledarskap i digitala sammanhang, och för över dem till biblioteksfältet:

  • Att bygga en omfattande digital strategi som kan delas brett och upprepas över hela organisationen är en av de största utmaningarna för biblioteken.
  • Det lokala biblioteket är inte längre en samling, utan en uppsättning tjänster som kopplar användaren till all information som finns överallt.
  • Bibliotekarier behöver veta hur man identifierar, förvärvar och bevarar de digitala resurserna, vilket är mer komplicerat än att förvärva och lagra böcker i bibliotekets samlingar.
  • I den digitala miljön är våra användare mer benägna att hitta digitala resurser genom en Google-sökning än genom att söka i bibliotekets katalog. Tillgång till informationsresurser är vad användarna bryr sig om, inte vad biblioteket äger.
  • När fler bibliotek fokuserar på vad det är de ska göra för att hjälpa sina moderorganisationer uppnå sina uppdrag, kommer bibliotekens tjänster att se mycket annorlunda ut än tidigare.
  • Även om bibliotek har lagt stor vikt vid sekretess för sina användare måste vi använda analys av användardata för att förstå deras beteende och utforma tjänster för att möta deras behov.
  • När forskningsbiblioteken anpassar sina digitala tjänster stöter de på behov av att ha djupa ämneskompetens i stället för allmänna bibliotekarier. Det måste finnas bibliotekarier som samarbetar med fakulteterna för att utforma tjänster som stödjer deras undervisnings- och forskningsuppdrag.
  • De erfarna ledande befattningshavarna på biblioteken, som inte växt upp i en digital värld, måste vara villiga att investera tid att lära sig om digital teknik och de möjligheter som tekniken ger.
  • Biblioteken måste  göra det attraktivt för talangfulla och begåvade medarbetare att stanna i organisationen. För att göra detta måste det finnas en tydlig digital strategi för biblioteksutveckling, men framför allt måste det finnas en entreprenöriell anda som värderar experiment och kreativitet.
  • Digitala ledare måste vara flexibla och anpassningsbara och äga en bred intellektuell nyfikenhet och en hunger efter ny kunskap. De måste vara villiga att se värdet i olika perspektiv och vara bekväma med osäkerhet – och som alla ledare i alla tider – ha en sann passion för vad de gör. De letar globalt efter lösningar och utmaningar, och hungrar efter ett ständigt lärande. De hävdar en mer jämlik och resultatorienterad strategi än de ledare som kom före dem.
  • De digitala ledarnas största möjlighet är att välja ut nästa generation av bibliotekarier, de som kommer att genomföra den digitala revolutionen.

 

One comment

  1. Intressant läsning. Men jag har svårt att acceptera hennes slutsatser kring att resursbeskrivning skulle bli mindre relevant eftersom ”our users are more likely to find digital resources through a Google search than they are through searching the library’s catalog”. Vilka digitala resurser är det användarna förväntas hitta? Förvisso bra om det finns resurser utanför bibliotekets samlingar som de har nytta av. Men biblioteket har (förhoppningsvis) resurser värda att lyftas fram. Utan resursbeskrivningar kommer man inte hitta dem varken i bibliotekskatalogen eller via Google.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s