Om samarbete mellan förskola och folkbibliotek

Emma Bach har i sin aktuella uppsats från Karlstads universitet ”Bilderbokens väg till förskolan: Om urvalet av litteratur till förskolan från biblioteket” undersökt hur folkbibliotek och förskola samarbetar kring urvalet av de bilderböcker som folkbiblioteken lånar ut till förskolorna. (Kort sagt det gör de inte)

Från sammanfattningen:

  • biblioteket i den aktuella undersökningen har en betydande roll för vilka böcker som finns tillgängliga på förskolan
  • förskollärarnas förhållningssätt har betydelse för hur böckerna finns tillgängliga för barnen samt hur böckerna används i verksamheten.
  •  samarbetet mellan förskola och bibliotek i den aktuella undersökningen är minimalt
  • båda aktörerna anser att ett samarbete vore bra.

Studiens resultat visar dock på att bristen av samarbete har uppmärksammats och genom projektet Berätta, Leka, Läsa, som arrangeras av Läsrörelsen, är förhoppningarna att förbättra samarbetet mellan aktörerna.

En utvärdering av Berätta, Leka, Läsa kommer att publiceras under april september.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s