Social läsning och läsfrämjande: Page to Stage

Ibland blir jag lite avundsjuk på folks snilleblixtar som jag kunde fått, men som jag inte fick, förrän jag läst om dem på annat håll.

Ett sånt exempel handlar om social läsning och i det senaste fallet det läsfrämjande projektet Hela Halland läser – lyrik 2016. Läsning av poesi och diktskrivande – och för den delen sång, är ju själva basen för all annan litteratur. Jag behöver bara säga: ”Sjung, o gudinna, om vreden, som brann hos Peliden Achilles” eller Nikki Giovanni’s Wonderful Poems Celebrating Libraries and Librarians.

Så hur toppar man det som läs- och kanske skrivprojekt? Kanske ”Hela x-län läser essäer” – det vore en utmaning. Eller ”Hela y-stad läser dramatik”. Eller varför inte ”Hela z-kommun läser filmmanus”.

Amerikanska Princeton Public Library har genomfört ett intressant läsfrämjande projekt – Page to Stage – som handlar om dramatisering av litteratur. Det är inte teater, det är inte högläsning. Litteraturen som gestaltas är både för barn och vuxna.

One comment

  1. Det här är kul! Jag var med och gav ut manuset till Fucking Åmål som pocket på Bokförlaget DN. Lästes av massor av unga som plötsligt tyckte det var både roligare och lättare att läsa drama än vanlig prosa.

Kommentera

