Är det inte ironiskt?

OK, jag ska ta emot ett fint pris, typ toppen på min yrkesmässiga karriär, men jag kan inte vara på plats när det delas ut. Lite förargligt är det men inte så mycket att göra åt.

Det jag fått pris för kan mycket väl kallas traditionellt bibliotekariearbete fast med utgångspunkt i de nya sociala och interaktiva kommunikationsformerna som uppstått genom internet. Det handlar om att samla, ordna och tillgängliggöra – det som numer också kan kallas kuratera, för den som vill verka lite märkvärdig.

Häromdagen pratade jag om hur jag jobbar med omvärldsbevakning för bibliotekspersonal i Mellansverige. För den nyfikne finns exempel på några av de bloggar och twitterflöden jag följer just nu. Men det kan ändra sig fort, bloggar kommer och går och det finns inget så trist som en död blogg och varför ska du följa twittrare som aldrig twittrar?

För mig är Facebook en av de viktigaste källorna till omvärldsbevakning. Bl a för att interaktionen är intensivare och snabbare. Det finns fler reaktioner på min bloggs Facebooksida än på själva bloggen. Jag har skrivit om andra svenska biblioteksrelaterade Facebook-sidor här och Facebook-grupper här. Jag gillar hur enkelt det är att skapa nätverk på det här sättet. Även om du har ett som du kanske tycker smalt och udda biblioteksintresse kan du snabbt sätta upp en sida eller grupp och börja nätverka, byta bilder och tips.

Vad det handlar om är egentligen att dela med sig, av kunskaper, av nyheter, av det som gör dig nyfiken. Jag har alltid drivits av att om det jag upptäckt och intresserat mig för på irrvägarna på nätet – om det är intressant för mig så borde det vara intressant för dig också. I alla fall om du som jag är nyfiken på hur framtiden och dess bibliotek och bibliotekspersonal kan beskrivas.

Kommentera

