En förlorad generation läsare (DK)

Bor du i Danmark och är i åldern 20 – 29 år, så är risken stor att du tillhör den förlorade generationen när det gäller läsning. Iaf om du ska tro Søndag Aften. Søndag Aftens källa är 2015 års danska Kulturstyrelsens årsrapport om bokens och litteraturens villkor.

Var femte dansk född mellan 1985 och 1995 anger att de aldrig läser skönlitteratur. Endast 8 % anger att de läser skönlitteratur dagligen eller nästan dagligen.

Läsning av skönlitteratur och empati. Bilden av Danmark, någon?

One comment

  1. Okej, visst borde alla läsa en del skönlitteratur, men jag har svårt att bli upprörd över att 20% av danska 20-29-åringar aldrig läser sådan. Inte minst eftersom jag trodde siffran skulle vara betydligt högre (oavsett land).

    Och angående att ”bara” 8% i gruppen läser skönlitteratur dagligen eller nästan dagligen så tycker jag detta säger noll och intet. Jag själv måste t.ex. trots att jag läser mycket skönlitteratur svara nej på den frågan, eftersom jag även läser mycket facklitteratur och sällan två böcker parallellt med varandra.

    Finns förresten några svenska siffror att jämföra med?

Kommentera

