SOM-institutet släpper Fragment

Lagom till Almedalsveckan har SOM-institutet vid Göteborgs universitet släppt sin årliga omvärlds- och samtidsrapport. Årets utgåva heter Fragment (men borde med tanke på utgivningsortens och dess sinne för vitsande heta ”Framgent”).

Den som är intresserad av samtiden kan ladda ner hela boken här. eller i kapitelvisa – ursäkta – fragment här.

Som tidigare år innehåller rapporten en lång rad intressanta forskningsessäer om allt från dagsaktuella samhälls- och politikfrågor till frågor om  mediekonsumtion.

Ett par kapitel brukar ha bäring på biblioteksverksamhet. I år ligger fokus på e-böcker och digitalisering:

E-boken – i skuggan av den tryckta
Författare: Annika Bergström och Lars Höglund

  • ”E-bokens potential som nytt medium är ännu bara delvis utnyttjad. E-boken är i flertalet fall fortfarande en kopia på den tryckta, även om det finns undantag som utnyttjar de mervärden digitala lösningar möjliggör.”
  • ”,,, e-bokens pris ligger högre i Sverige än i många andra länder…”
  • ”Antalet aktörer på en liten marknad som den svenska är begränsat och priskonkurrensen inte lika tydlig som på den engelsk-språkiga marknaden. Kanske skall e-bokens introduktion ses som början på en lång resa, som för bokens del inte pågått lika länge som till exempel digitaliseringen av papperstidningen.”

Stöder digitaliseringen biblioteksanvändningen?
Författare: Lars Höglund och Eva Wahlström

  • ”…bibliotekens service och förtroendet för biblioteken ligger inte bara fortsatt högt, utan har också stärkts något…”
  • ”…kunskap om verksamheten också lägger grund för förtroende och ökar möjligheterna att dra nytta av olika typer av tjänster som kanske inte alla känner till så väl.”
  • ”…de ökade digitala möjligheterna torde upplevas positivt av många, inte minst yngre, och att detta också kan bidra till de positiva resultaten..”
  • ”I årets rapport ingår också data om högläsning för barnen i hemmet. En stor del av föräldrarna och en majoritet bland dem i hushåll med barn i åldern 0-3 eller 3-6 år läser högt för barnen varje vecka eller oftare. Det råder dock stora skillnader mellan grupper med olika utbildning och de med högst utbildning läser högt både oftare och fortsätter med detta längre upp i barnens ålder.”
  • ”Kanske är kombinationen av traditionell biblioteksservice, personlig kontakt, lässtimulans och nya digitala möjligheter något både hem och skola kan utnyttja mer.”

Tidigare års rapporter kan laddas ner här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s