Engelsk läskampanj: Read On. Get On.

Read On. Get On. är en nationell engelsk läskampanj med mål att förbättra barn läsförmåga så att de är duktiga läsare vid 11 års ålder. För att nå målet sa barn läsa, eller läsas för minst 10 minuter om dagen.

De har gjort följande kampanjfilm, som möjligen är lite för enögd. Jag tror inte det nödvändigtvis finns en given motsättning mellan gaming och läsning. Båda kräver sina litteraciteter. Däremot tror jag att det är fler faktorer som gör att barns tid konkurrensutsätts. Om det sen är idrott, hänga med kompisar, spela tevespel eller skolarbete som är den tidstjuv som stjäl lästid, det kan nog skilja sig åt. Det viktiga är att barnen har läsande förebilder, sina föräldrar.

Projektets hat hittills släppt två rapporter. Den ena riktar sig till politiker – The Power of Reading – How the next government can unlock every child’s potential through reading.
Den andra – Reading England’s Future – är en kartläggning över engelska barns läsförmåga; stad vs landsbygd, rika vs fattiga, välutbildade vs lågutbildade etc.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s