Jag har fått nog  av påhopp och att bli idiotförklarad

Det finns en gräns även för mig.

Varför ska jag överhuvud hålla på med den här typen av omvärldsbevakning när de slutsatser jag drar och den utveckling för bibliotek, media och kultur jag analyserar kallas för bisarr, enfaldig, flummig och oförarglig på ett publikt forum, med ett par tusen kollegor från hela landet som medlemmar?
Där det på ett insinuant sätt antyds att jag tar ställning för en rasist, sexist och antisemit, med det enda rimliga syftet är att minska min trovärdighet och mina argument.
Varför ska just min blogg och min person bli en spottkopp?

Visst kan jag stå ut med att min omvärldsbevakning kallas flummig eller oförarglig. Men om den är så flummig och oförarglig, varför bryr man sig överhuvud taget om att ens uppmärksamma det jag skriver om eller vill diskutera?

När den absurda frågan ställs på Biblist om jag hatar böcker, får ett svar från mig i form en recension av en bok som jag tycker om, och som betyder mycket för mig, så visar det sig att jag tycker fel om det som skrivs i boken och idiotförklaras publikt än en gång.

Så varför ska jag hålla på? Är det värt att bli chikanerad gång på gång? Är det värt att min yrkesheder tas ifrån mig?

Det jag gör nu är att avpersonifiera och anonymisera bloggen. Den får tillsvidare ett nytt, mer passande, namn. Jag tar bort möjligheten till att lämna kommentarer och att i fortsättningen kunna prenumerera på inlägg via e-post. Jag vet att jag kommer att förlora många läsare, men för  mig är det viktigare att det är personer jag kan ha en dialog med än att ni är många.

Påhoppen på Biblist kring det som framförs här kommer inte att på samma sätt relateras till mig som person, det kanske inte ens är jag som skriver längre…

4 comments

  1. Hej Peter,

    Så ledsen att du ska behöva utsättas för det här. Vill bara säga att din omvärldsbevakning har varit mycket värdefull för mig och att jag ofta brukar rekommendera din blogg. Om jag på något sätt har möjlighet att fortsätta att följa dig så vill jag gärna det.
    Gunilla Hultsjö
    Gävle bibliotek
    Bibliotekarie

  2. Oj vad jag inte visste vad som pågår och händer i bibliotekssfären! Jag har inte varit så aktiv på nätet den senaste tiden, men nog är det märkligt om inte ens de högutbildade och intelligenta människor som bibliotekarier ändå är eller borde vara kan undvika att smutskasta varandra på nätet och i olika forum. Vad är det för en ”sjuka” som verkar drabba framgångsrika bloggare?

  3. Jag är ledsen för att du känner som du gör Peter. Om det är någon tröst så hoppas jag att det här kan leda till en diskussion om vad och hur vi vill att biblist skall vara i framtiden. Annars är det i min mening dags att lägga ned. I alla fall från Chalmers sida när det gäller redaktörsskapet och jag kommer rekommendera KTH att avsluta listan. Det är för många otydligheter kring uppförandekod och vad listan skall användas till. Jag hoppas ändå att något gott kan komma ur det.

    Mitt mail till listan http://segate.sunet.se/cgi-bin/wa?A2=ind1410&L=BIBLIST&T=0&F=&S=&P=89586

Kommentera

