Om samverkan mellan folkbibliotek och förskola

Mölndals stad har med stöd från Kulturrådet bjudit in två experter att beskriva och utvärdera hur samverkan mellan förskola och folkbibliotek fungerat i kommunen sedan starten för tio år sen.

Det är Ann-Katrin Svensson från Högskolan i Borås och Malin Ögland, numer länsbibliotekarie i Uppsala, som står för texterna i den aktuella rapporten Läsfrämjande samarbete i Mölndal – Litteraturprofil i biblioteks- och förskoleverksamhet.

Resultaten av utvärderingen visar att:
– Barnen föredrar böcker framför andra aktiviteter, de är vana vid att samtala kring litteraturen, vet hur man använder bibliotek, samt har mycket större tillgång till litteratur och berättelser än som är vanligt på andra förskolor. Skoleleverna som gått på litteraturprofilförskola har på nationella prov i årskurs 3 bättre resultat än riksgenomsnittet.
– Förskolärarna och dagbarnvårdarna läser med barnen, inte för dem. De har förändrat synen på hur man kan arbeta med litteraturen, har lärt sig läsa bilder, bearbetar litteratu-ren genom drama, bilder, digitalt, musik o.s.v. och har en större nyfikenhet på litteratur jämfört med personal på andra förskolor.
– Bibliotekarierna har fått större insikt i hur förskolorna använder litteraturen, har föränd-rat sitt arbetssätt, utbildar och inspirerar både förskolepersonal och föräldrar, samt har utvecklat och fördjupat sin kunskap om litteratur för barn.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s