2013 års bokslut

Ett antal märkliga saker inträffade för mig under 2013

12. Möten med författare. Visst Martina Haag och Maria Sveland, men det toppades nog av mötet med Tomas Thorild!

2013-07-19 14.45.52

11. Taxichaufförer. Taxichaufför 1 från Köpenhamn till Gentofte vars favoritbok var Nexös Pelle Erövraren. Pratade om FCK:s senaste svenska nyförvärv (Mellberg) som jag såg i DIF för femton år sen. Han berättade om det svenska musikundret för mig, och jag om Fallulah, Volbeat och Rasmus Sebach för honom.
Taxichaufför 2 från två hotell i Göteborg i samband med bokmässan, var fd kurdisk gerillasoldat och poet. Det slutade med att han visade mig sina dikter i sin Ipad, vi satt och pratade om livet, kärleken och ödet i väl en kvart efter det att vi kom fram till mitt hotell.

10. Bloggen. Över 3 000 besökare under november månad! Det där med att göra en Spotify-lista med e-ljudböcker och sen blogga om det var en lyckträff. Även om det är något som vilket bibliotek som helst skulle kunna göra om de ville det.
De senaste årens besöksstatistik säger att bloggen är mer populär i Kalifornien än t ex i Dalarna.

Stockholms Län 14,388
Skåne Län 8,362
Västra Götaland 7,428
Örebro Län 2,244
Östergötlands Län 2,201
Jönköpings Län 1,736
Västmanlands Län 1,691
Västerbottens Län 1,510
Värmlands Län 1,217
California 1,212

9. Den regionala digitala agendan, deltog i arbetet att ta fram ett förslag till regional digital agenda för Örebro län, presenterade arbetet för kollegor på en träff i Jönköping med Digidel-kampanjen, deltog i en uppvaktning av IT-infrastrukturminister Anna-Karin Hatt.

8. Peter i radio: Ungefär som intervjuerna i TV om projektet, men extra kul var att få fungera som gäst-DJ i SR Örebro s program Boulevard under en timme.

7. Litteraturutredningen: Besserwissern i mig trivdes när jag kunde påpeka att utredningen helt missat teckenspråket. Tack Helena Söderlund!

6. Studiebesök: Stuttgart och Ulm tillsammans med kollegor från andra länsbibliotek i Mellansverige.

IMAG0247

5. Peter i TV, jag intervjuades om de olika projekten, se #4 som t.ex. Så ska fler killar läsa mer, men också på Bok- och Biblioteksmässan i ett samtal om små barns läsupplevelser; Högläsning i livets början.

4. Projekten,
Kompobib 2020 avslutades med en presentation på Mötesplatskonferensen i Borås tillsammans med Lisa Börjesson.
Marianne Redman fick i uppdrag att undersöka pojkars läsning,
Läsrörelsens projket ”Berätta, Leka, Läsa”,
vårt eget med ”små, fria bibliotek”-

3. Föreläsningarna; Biblioteksdagarna, Gentofte, Sandviken Lovik och Högskolan i Borås – jag brukar ha ungefär samma budskap. Men workshopen med framtidens bibliotekschefer i Borås gav mig hopp och energipåfyllnad. Tack för det! Att jag sen aldrig blir profet i mitt eget län är något jag får leva med.

2. Livet på Pinterest blev ännu mer intressantare när min Pin Board ”Passive-Agressive Library unMarketing” blev uppmärksammat av LIS News, Att sedan Ebook Friendly-bloggen uppmärksammade mitt foto från 2011 år Open Art var extra kul.

1. Twitter: Mitt syskonbarn var på party med min fanclub – och jag var inte ens bjuden!

Kommentera

