Hits & Misses 6

Det är semestertider och jag gör annat ett tag. Men eftersom bloggandet bygger på ett flöde för att inte dö, så lägger jag ut favoriter i repris. Favoriter och favoriter, det är kanske tvärtom – några av de blogginlägg som lästs minst men som borde ha nått ut till fler. Håll till godo!

13 mars 2011

Lite mer om bibliotekens barnwebbar

Häromdagen fick jag en fråga om vilka initiativ för bibliotekens barnwebbar sóm finns och som är på gång just nu. Jag har bloggat lite tidigare om det här och tipsat på lite läsning här och här.

Jag kollade också lite runt på webben och hittade detta exempel från USA, LS2 Kids:

Det som slår mig rent allmänt är hur svårt det är att utgå från gamla verktyg för att lösa nya problem. Webbarnas bildbaserade verktyg ska fungera för små barn som inte riktigt kan läsa – men som i filmen ovan dyker det hela tiden upp hinder i textform.

”Institutions will try to preserve the problem to which they are the solution.”
Clay Shirky

”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.”
Albert Einstein

Jag tror att de som jobbar med webblösningar för bibliotek och barn måst tänka utanför biblioteksboxen och se hur barn i olika ålders- och intressegrupper kommunicerar och var de finns på webben. Och utgå från de platserna, verktygen och inte minst de sociala medierna – om det är där barnen och ungdomarna finns. Barnbiblioteksportaler lockar i bästa fall de redan frälsta, de som lärt sig bibliotekskoden (de blivande bibliotekarierna, om man så vill). Men de andra då? De som har svårt att (hinna med att) läsa i skolan och på fritiden?
De behöver input på helt andra sätt.

Hur skulle det se ut om t ex nätverket kring Media Evolution tog sig an utvecklingen av bibliotekswebbar för barn? Vad kan de som utvecklat barnibliotekswebbar lära av spelindustrin? Spelkompetens, någon intresserad?

Kommentera

