SKL: Digitala skolbibliotek

Enligt SKL:s skolblogg är det Dags för digitala skolbibliotek.

Den digitala utvecklingen gör att nu kan alla elever – oavsett var de bor i Sverige, oavsett om de går på en stor eller liten skola, oavsett modersmål och även om man har ett funktionshinder – få tillgång till böcker, texter och bilder som man aldrig haft tidigare.

Dagens bibliotek, i det sedvanliga rummet, räcker inte till. Det behövs också ett digitalt bibliotek på webben där eleven både får tillgång till olika slags medier och lärarresurser kopplat till skolarbetet, möjlighet att samla det material eleven själv skapar och även publicera detta, samt en möjlighet att komma åt bibliotekariens kompetens oberoende av tid och rum.

För att lyfta diskussionen om skolornas bibliotek har Krister Widell och Mats Östling på SKL:s uppdrag tagit fram skriften Det obegränsade rummet – Det moderna skolbiblioteket.

Studien har ett strukturellt perspektiv och pekar ut ett antal områden som är primära att utveckla:

  • Framtidens skolbibliotek har två dimensioner, det fysiska och det digitala där båda spelar en viktig roll för lärandet.
  •  Skolbiblioteket har en viktig roll i att inspirera till läsning – vilket omfattar alla typer av innehåll, såväl analogt som digitalt.
  • Skolbiblioteket spelar en viktig roll för språkutvecklingen, där särskilt nya möjligheter med digital teknik ger stora möjligheter att förnya den traditionella biblioteksverksamheten.
  • Skolan behöver alltmer arbeta med att utveckla informationskompetens – och i detta kommer skolbiblioteket att spela en central roll
  • Även när det gäller att tillhandahålla rätt resurser för lärandet har skolbiblioteket en viktig roll att spela, när resurserna blir fler och modern teknik möjliggör en hög grad av individualisering kommer behovet av ett bra sätt att tillhandahålla olika resurser att öka. Här kan biblioteket spela en ny roll.
  • Detta behov av informationskompetens och tillgång till resurser av ämnesinnehåll gör att skolbiblioteket behöver hitta nya sätt att ”finnas till hands” i klassrummet – där en digital tjänst och god tillgång till digitala verktyg gör detta möjligt oberoende av tid och rum.

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s