Dansk kulturvaneundersökning: digitaliseringen ökar kulturkonsumtionen

dannebrogenRapporten Danskernes Kulturvaner 2012 har kartlagt danskarnas kulturella vanor, mediekonsumtion och fritidsaktiviteter. ”Undersökningen visar att digitaliseringen körs i högsta växel och att våra medievanor förändras snabbt så att vi kan avnjuta kultur i fler olika sammanhang och på flera olika sätt. Utvecklingen av nya, digitala medier har sedan 2004 i grunden förändrat  hur vi konsumerar – och levererar – kultur. Även konstformerna har öppnat sig och lyssnar mer till användarnas krav på ökad kvalitet, tillgänglighet och delaktighet.” säger Danmarks kulturminister Uffe Elbæk i ett pressmeddelande från kulturdepartementet.

Undersökningen har lyft fram 10 huvudtendenser som är avgörande för danskarnas kulturvanor:

  1. De senaste årens tekniska utveckling har på ett genomgripande sätt förändrat medborgarnas kulturvanor. Traditionella kulturområden och traditionella medier behåller sin nivå av kulturkonsumtion medan nya medier och nya teknik skapar ökad konsumtion.
  2. Det har skett en ökning i befolkningens kulturkonsumtion från 2004 till 2012 – både bland vuxna och barn och i de flesta kulturområdena. De största ökningarna i vuxnas konsumtion och aktiviteter finns inom områdena musik, sport och motion, frivilligt arbete och internetanvändning.
  3. Den vuxna befolkningens konsumtion av film, bibliotek, nöjesattraktioner, TV, dagstidningar och veckotidningar är stabil eller minskande.
  4. Gruppen nyanlända danskar använder biblioteket oftare och är mer inblandade i frivilligarbete än befolkningen i sin helhet.  Nydanskar utnyttjar i mindre omfattning konst- och kulturutbud i form av teater, museer eller konserter.
  5. De största ökningarna i barns kulturkonsumtion finns inom musikområdet, datorspel och digitala spel, teater/scenkonst, skönlitteratur och internetanvändning. Barn har i regel en kulturell aktivitetsnivå än vuxna.
  6. Majoriteten av den vuxna befolkningen kan sägas vara aktiva eller mycket aktiva inom områdena konst, kultur, fritid och medier. På konst- och kulturområdet är kvinnorna mest aktiva, på fritidsområdet finns ingen könsskillnad medan på medieområdet är männen mest representerade.
  7. Utbildning och inkomst är viktiga faktorer för kulturkonsumtionen. De som konsumerar kultur i mindre utsträckning  finns oftast hos personer med grundskola eller yrkesskola som högsta utbildningsamt bland personer med låg inkomst.
  8. Andelen av personer som inte konsumerar konstformer som  opera, ballett, teater, klassisk musik och konstutställningar är den lägsta sedan 1964. Det är i synnerhet äldre över 60 år, 15-19-årigarna samt kvinnorna som har blivit mer aktiva kulturkonsumenter.
  9. Barn är allmänt sett aktiva inom alle huvudområden. Inom konst och kultur och medier er flickor mer aktiva än pojkar. På fritidsområdet är pojkarna mest aktiva. Det finns dessutom ett tydligt sammanhang mellan föräldrars och barns  kulturvanor.
  10. Hälften av befolkningen menar att det offentliga kulturutgifterna ligger på rätt nivå. Ungefär lika många menar att det läggs för lite eller för mycket offentliga medel på kultur. Generellt sett har danskarnas egna kostnader för kultur minskat sen 2004.
Tack till Knud Schulz, som tipsade!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s