Bibliotek – Böcker eller Information?

I ett tidigare gästblogginlägg berättade Roland Eliasson en OCLC-undersökning om biblioteksanvändarnas syn på sina bibliotek där man kunde konstatera att själva boken är bibliotekets varumärke. Nu läser jag ett intressant inlägg av Thomas Fray på bloggen FuturistSpeaker: ”Bibliotek handlar inte om böcker – faktum är att de aldrig handlat om böcker”.

”Bibliotek finns till för att ge oss tillgång till information. Tills nyligen var böcker ett av de mer effektiva sätt för att överföra information från en person till en annan. Idag finns 17 grundläggande former av information som ersätter böckerna, och i framtiden kommer det att finnas många fler …”

Fray räknar upp 17 olika kanaler för information som i framtiden kommer att konkurrera ut pappersboken som informationsbärare. Han menar också att samtliga nya informationskanaler har sin plats på biblioteken – eftersom bibliotekens kärnuppgift är att förmedla information. Frays slutsatser är allt annat än biblioteksdystopiska: ”Biblioteken är här för att stanna eftersom de har en överlevnadsinstinkt. De har skapat ett ömsesidigt beroendeförhållande med de samhällen de betjänar, och viktigast av allt, de vet hur man anpassar sig till den föränderliga omvärlden”. Det handlar således om att det är anpassning till omgivningens behov samt förmågan att våga misslyckas som är bibliotekens framgångsfaktorer. Sen kan den surmagade säga att biblioteken är för trendkänsliga, men det är min övertygelse att det är just trendkänsligheten som gjort att vi fortfarande har bibliotek idag.

Frays 17 kanaler som kommer att på sikt erodera pappersboken som informationsbärare

  1. Dator och TV-spel
  2. E-böcker
  3. Ljudböcker
  4. Dagstidningar
  5. Tidskrifter
  6. Musik
  7. Fotografier
  8. Videofilmer
  9. TV
  10. Spelfilmer
  11. Radio
  12. Bloggar
  13. Pocutsändningar
  14. Appar
  15. Powerpoint-presentationer
  16. Lärplatformar
  17. Personliga nätverk

Själv tycker jag nog att p-boken fortfarande står sig stark i förhållande till några av de som finns på listan. Här finns några exempel på gammel-media som är nog så uträknade som p-boken. I det här sammanhanget, lika väl som när Thomas Lidman, konstaterar att en e-bok inte är en riktig bok, så utgår man från att pappersboken är normen för ”bok”. Det tror inte jag. P-boken, e-boken, ljudboken, teckenspråksboken är alla grenar av samma bok-träd. Normen för begreppet ”bok” är för mig något som innehåller kunskap och information – det kan lika gärna vara ett dataspel som en app som en upplagsbok.

Ingen bok – det är ju en webbtjänst:

Ingen riktig bok den är ju elektronisk. Det är ju en e-bok.

Knappast en riktig bok, det är ju nästan bara bilder i den och ingen text. Och varför är det en massa pluppar instansade i kartongen?

Definitivt ingen riktig bok:

Äntligen en riktig bok:

En kommentar

  1. En viktig informationsbärare som saknas på listan är
    Wikipedia.

    Vad är det för information som musiken ger som kan
    ersätta boken? Säg det med toner?

    Klipp från nätet:
    Information:
    Enkel, fragmenterad kunskap av objektiv karaktär, t.ex. en upplysning om en händelse
    eller ett förhållande i dåtid, nutid eller framtid. Ger svar på frågor av typen:
    Vad? Var? Vem? Hur? Hur många? När? Information är stimuli som utlöser handlingar,
    i vilka kunnande kommer till bruk.

    Klipp från nätet:

    Termerna kunskap, information och data används ofta mer eller mindre synonymt trots att det
    finns viktiga skillnader (Liebowitz, 1999). Davenport (1997) definierar data som ”enkla observationer
    av förhållanden”, t.ex. ”det finns 697 enheter i lagret”. Data är relativt enkelt att
    fånga, kommunicera och lagra. Information är ”data med relevans och syfte”. Det är människan
    som tillför dessa egenskaper och därigenom omvandlar data till information. Kunskap är
    information som givits kontext, mening och tolkning. Kunskap är ofta implicit och därmed svårare
    att strukturera och överföra än data och information.

    Själv har jag alltid varit i kunskapsbranschen inte i någon slags informationsbransch typ 118 118

    bibliotekens kärnuppgift är inte att förmedla information utan att ge tillgång till kunskap, vetande och kultur.

    Jan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.