Gästbloggare: Detlef Barkanowitz

Kraften i en god historia

Inskickad teckning till Barnens Polarbibliotek

För drygt ett år sen ombads jag att prata på två förbättringsdagar för administratörer på landstinget. Jag frågade arrangörerna om temat för dagarna och vilka förväntningar som fanns på mig. ”Berätta om nåt nyskapande, om förbättringar i din verksamhet. Nåt spännande.”
”Tack för det klargörande svaret” tänkte jag. ”Känns direkt mycket bättre…”
Frågan kvarstod – vad berättar man för 300 administratörer vars vardag består av sjukvårdsfrågor, ekonomi- och personalfrågor?
Spännande, nytänkande- jag bestämde mig för att berätta en historia om vår webbsajt Barnens Polarbibliotek, om vårt arbete att stimulera barnens skaparkraft genom interaktion mellan vår redaktör och barnen och om vår affärsidé att erbjuda en plats cyberrymden där barnen får göra sin röst hörd!

”Det får bära eller brista” resonerade jag. Antingen ser de ut som fågelholkar och fattar ingenting eller så kastar de ruttna ägg.
Dagarna hölls i  landstingshuset sessionssal med plats för flera hundra åhörare. Jag drog min historia och visade barnens egenproducerade webb-böcker, deras filmtips, deras djurhistorier, deras teckningar och den digitala bilderboken Noras pulka.  Kryddade sedan med kommentarer som barn, föräldrar, pedagoger skickat till vår redaktör:

Hej! Coolt bibliotek! jag gillar sidan
(barn)

Heeej jag tycker det är kul att polarbibloteket finns det är kul och jag lär mig saker. Trevlig helg :)”
(barn)

 ”Barnen i klassen tycker det här är jättespännande och ser ivrigt fram mot att få läsa sina alster på Webben. Jag tycker er sida är fantastiskt bra.”
(pedagog)

Jag heter xxx och jobbar på Norrskenets friskola i Boden. Vi har skrivit djursagor i klassen (barnen tyckte det var jätteroligt!)…”
(pedagog)

Hej, xxx kommer och vara jättestolt när jag berättar om ditt mejl. Hon gjorde allt helt själv och jag är så stolt över henne. Jag skrev bara mejl adressen dit.”
(mamma)

Berättade avslutningsvis att vi inte riktigt våga marknadsföra oss pga att vi har så lite resurser för att ta emot barns texter och teckningar. Precis innan landstingsdirektören skulle tacka mig för mitt framförande så reser sig en upprörd dam och utbrister:” Det här går ju inte, ni måste ju få mer pengar!”
Skratt och applåder i salen. Succé!
Succé för historien om Barnens Polarbibliotek.

För det var det jag gjorde egentligen: sålde en historia. Sålde den på 20 minuter. Inte ett ord om gigabyts, megabyts, html, cms och annat tekniskt Mumbo Jumbo. Istället sålde jag en historia som berättade att vi tar barnen på allvar, att vi erbjuder en säker plats i cyberrymden där de får göra sin röst hörd, att de får vara med och skapa Barnens Polarbibliotek. Och på något sätt lyckades min historia värva ett antal nya “Polarbiblioteks-anhängare”. Fler vuxna som ville vara en del av “vår familj”.

Vi som konsumenter köper nämligen inte produkter utan vi köper historier. Den som berättar den bästa historien om sin produkt eller verksamhet vinner. Orden är inte mina utan återfinns i boken Ona fyr av Ingebrigt Steen Jensen, norsk samhällsdebattör. I bästa fall så interagerar vi med vår målgrupp och kunden eller mottagaren blir plötsligt medskapande. Är vi nog skickliga med vår historia så skapar vi en känslomässig relation till våra mottagare som stärker verksamheten och lojalitetet till verksamheten. Nöjda och lojala kunder eller anhängare sprider nyheten och budskapet om vår produkt till andra. 

Efter de här dagarna märkte vi en klar uppgång av antal aktiviteter på Polarbiblioteket. Vi misstänkte ett visst samband 😉

Idag, 1,5 år senare, kan jag för första gången i Polarbibliotekets historia anställa en redaktör på heltid, dessutom en webbproducent på halvtid. Jag vet inte hur mycket min historia påverkade uppdragsgivaren att höja vårt anslag men något rätt har vi gjort. Men jag hade också ett tacksamt utgångsläge: min historia backas upp av en fantastisk verksamhet. För så är det ju ändå – din historia måste vara trovärdig! Och på Polarbiblioteket skapar barnen sina egna historier med lyskraft som sprids i cyberrymden.

Detlef Barkanowitz, Norrbottens Länsbibliotek

Länkar:
www.barnenspolarbibliotek.se
www.bibblo.se
www.norrbottenslansbibliotek.nu

Reflexsvärd

Reflexsvärd från den senaste barnbokskampanj där biblioteken runt om i Norrbotten förvandlades till en värld fylld av troll, tävlingar, prinsessor, häxor, hjältar, monster, sagostunder, magiska föremål, fantastiska äventyr och skrivartävlingar. Jag har två på min jacka. Två svärd – då är det ingen som mopsar upp sig 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.