Tidskriften Digital Kompetense har bytt namn till Nordic Journal of Digital Literacy.
NJDL beskriver sig som ett pedagogiskt forum för informations-och kommunikationsteknik (IKT) i lärande och utbildning. material och recensioner.
NJDL:s målgrupp är forskare, skolmyndigheter, skolledare, lärare vid universitet och högskolor, och andra som intresserar sig för utbildning och skolor. Rent allmänt är den intressant för omvärldsbevakning även för bibliotek och andra intresserade.
Nr 1/2010 har ett tydligt barn och ungdomsperspektiv. Och kan laddas ner här.
Innehåll:
- Understanding Children’s and Young Adolescents’ Media Practices: Reflections on Methodology av Ulrika Sjöberg
- From Chat in Public to Networked Publics Childrens Online Communication and Changing Technologies av Vebjørg Tingstad
- Young Boys Playing Digital Games From Console to the Playground av Pål Aarsand
- Educating the Digital Generation Exploring Media Literacy for the 21st Century av Ola Ersta
- A Critical Perspective on Online Safety Measures av Elza Dunkels