Gästbloggare: Boris Zetterlund

Har vi tiden – eller ska vi göra allt tillsammans?

Har vi bibliotekarier tid att möta våra biblioteksanvändare personligen? Allihop? I Danmark och i Finland finns i runda tal en biblioteksanställd per tusen invånare. Det är troligen den högsta siffran i världen – många länder har bara hälften så många eller mindre. Dessa två länder är också, såvitt jag vet, bland de med den högsta utlåningen och de högsta besökssiffrorna i världen. Personalen är viktig!

Om man antar att det finns en biblioteksanställd per 2000 invånare (som i Sverige och något mindre i Storbritannien) och att 50 % av dem möter allmänheten, så blir resultatet en (1) anställd i yttre tjänst per 4000 invånare. Om man jobbar max 250 dagar om året och möter, förhoppningsvis, ungefär hälften av befolkningen, innebär detta att varje anställd i yttre tjänst träffar åtta (8) nya personer varje dag. Var och en av dem längtar efter och förväntar sig en berikande efarenhet! Förutom att träffa nya kunder behöver vi som biblioteksanställda naturligtvis tid för våra vanliga arbetsuppgifter att välja ut, samla in och presentera vårt mediebestånd och ta väl hand om alla våra trogna brukare. Det intressanta här, tror jag, är hur vi kan och bör möta användarna. Vilka verktyg har vi till förfogande?

Ett alternativ, en värdefull kontaktmöjlighet är webben, den virtuella vägen. Många bibliotek gör ett bra jobb när man presenterar media på webben med listor, tips och blogginlägg. Med interaktiv webbkommunikation finns också utrymme för reaktioner på via möjligheten att kommentera eller diskutera i forum. Genom att respektfullt och noggrant ”avlyssna” kommentarer och besvara dem genomtänkt (utan att göra för stor sak av det, naturligtvis) får användaren en bild av biblioteket som en värdefull plats för att, till exempel, dela med sig av och diskutera sina tankar om litteratur. En bra sak med det här är att människor som inte själva aktivt deltar i samtalet kan få en positiv upplevelse genom att ändå få ta del av det. Jag troratt det kan vara viktigt att jag som låntagare vet att personen jag samtalar med finns på just mitt bibliotek. Det stärker min känsla för det lokala biblioteket och det kommer att öka min förståelse för biblioteket som en skattefinansierad offentlig institution .

Hur kan detta tänkande, den lokala förankringen, påverka centrala och gemensamma bibliotekswebbplatser som saknar tydlig anknytning till det lokala biblioteket? I Sverige finns webbplatsen Boktips där bibliotekarier skriver recensioner om bra böcker. Denna webbplats har gjort det ganska enkelt att direkt överföra innehåll till den lokala webben. Biblioteket kan därmed ha en dialog om boken på sin egen webbplats. Ett annat exempel är den nya mycket trevliga gemensamma danska barnbibliotekswebben (Palles Gavebod) som jag menar kommer att vara den självklara startpunkten när barn besöker biblioteket på webben. 80 bibliotekarier från olika delar av Danmark kommer att bidra med sin arbetstid för att arbete med webbplatsen. Enligt min uppfattning har den danska webbplatsen många riktigt bra funktioner och har en attraktiv design. Dock saknar jag möjligheten att få återanvända allt innehåll (och designideér?) lokalt. Det skulle vara en fördel för det lokala biblioteket i sin dialog med slutanvändaren. Det skulle knyta an till lokalsamhället och det skulle odla en lokalt baserad kreativ gemensam grund för biblioteket och samhället på orten.

Jag menar att effekten av lokal interaktivitet underskattas. Här finns det många vägar att utforska. Ett fint exempel är biblioteket (Oak Park utanför Chicago med Hemingway och Frank Lloyd Wright anknytning) som arrangerar bokklubbar på de lokala caféerna och tar med sig diskussionerna till nätet. Detta har gett det biblioteket en hel del erkännande lokalt (och gjort dem kända nationellt, men det är en annan historia).

Finns det en framtid för centraliserade biblioteksinsatser som syftar till att utveckla tjänster för det lokala samhället, den lokala webbplatsen? Det kommer att kräva centralt och lokalt arbete men kommer att vara till fördel för den lokala närvaron.

Vi kanske föredrar att den samverkan vi kan skapa med våra gemensamma biblioteksstyrkor enbart men effektivt förpackas på kraftfulla nationella webbplatser?

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s