Lisa Hartonen och Emelie Sahlström har skrivit en BHS-magisteruppsats ”Att visa framsidan är självklart” . Uppsatsen handlar om exponering av medier på folkbiblioteks webbsidor, dvs om marknadsföring av bibliotekets tjänster på webben.
Författarna konstaterar att arbetssituationen på landets folkbibliotek gör att ”det på vissa bibliotek är så mycket att göra för så få personer att något ovillkorligen blir lidande – ofta är det webbsidorna och därmed
även exponeringen på dessa.”
Med stöd i forskning och empiri att exponering av medier påverkar cirkulationen positivt ger författarna konkreta råd för marknadsföring:
- Målgruppen är A och O
- Ha en tydlig marknadsstrategi
- Överväg att låta exponeringsrutinerna ingå i lämpliga riktlinjer
- Placera exponeringen på en framträdande plats. En exponering som ingen hittar till, gör heller ingen nytta
- Se till att exponeringen syns. Hellre färre och bra exponeringar än fler och sämre.
- Exponera på nya, spännande sätt där formen väcker uppmärksamhet, t ex filmklipp
- Hitta inspiration till exponeringen där man vanligtvis inte letar. Hur kan man ta lärdom av
inredningsbloggarnas lockande layouter för att få användare att vilja titta närmre på ett boktips? - Visa innehållsförteckningen om det är facklitteratur som exponeras, låtlistan om det gäller en CD.
- Skapa interaktiva moment på webbsidan. Låt användarna bli delaktiga genom att exempelvis få recensera själva eller diskutera mediet i direkt anslutning till exponeringen.
- Om det är möjligt; bjud besökaren på ett kapitel ur boken, eller en frekvens ur filmen, så får användaren sedan avgöra om hon vill låna eller