Den amerikanske IT-visionären Howard Rheingold (Virtual Reality, Virtual Community etc) har under de senaste åren intresserat sig för hur nya och sociala kulturer etableras och samverkar. Han har etablerat begreppet ”Smart Mobs” – ett begrepp som går igen i webb2.0- sammanhang som ”the wisdom of the crowd”. Rheingold går så långt att han beskriver förteelsen som nästa sociala revolution. (Själv har jag lite svårt alltför stora folkmassor virtuella som IRL – lite för mycket marscherande över det. Man får heller inte bortse från faran med grupptänkande)
I vilket fall, tar man fasta på
– framväxt av lämplig teknik (t ex mobiltelefoner, datorer)
– nätverkssamhället (t ex internet)
– 2.0 (ett aktivt deltagande, vilja till aktivt medskapande)
– behovet av kollektiva mål och lösningar när postmoderna frihetsvärderingar inte längre räcker till
så har man verktyg för att smart folkmassa!
Exempel:
Anton Abeles kampanj ”Stoppa gatuvåldet”
Kampanjen som räddade bokbåten i norsla Hordlaland, med hjälp av bloggar och Facebook
Kampanjen på Facebook för att Bromölla bibliotek ska få finnas på Facebook