Ny magisteruppsats om bemötande på folkbibliotek

Susanne Leek och Pernilla Magnusson har skrivit magisteruppsatsen ”… trevlig först och sedan kan man prata om det sakliga…”  Det handlar om bemötande på folkbibliotek.

Författarna menar att  att social färdighet hos personalen och ”sanningens ögonblick” -dvs den första kontakten mellan kund och personal – måste samverka för att biblioteksbesöket ska bli positivt för besökaren. I uppsatsen vill författarna undersöka om bibliotekspersonalen och besökarna har samsyn på bemötandet eller om det skiljer sig åt.

Några av slutsatserna:

  • Om bibliotekspersonalen visar att de tycker arbetet är roligt och har en positiv inställning till både arbetet och besökaren upplever besöksinformanterna att bemötandet blir positivt.
  • Besöksinformanterna säger i undersökningen att det är viktigt att bibliotekspersonalen är villiga att hjälpa dem men att det också kan bli för mycket. En allmän uppfattning bland våra besöksinformanter är att de själva vill ta första steget för att få hjälp”
  • Om besökaren känner sig bra bemött går han eller hon gärna dit igen. Flera av våra besöksinformanter har så positiva upplevelser av biblioteket att de går till biblioteket utan att ha något egentligt syfte med besöket.”
  • Besöksinformanterna i denna undersökning anser att bibliotekarierna ska vara professionella på bemötande medan personalinformanterna anser att informationsförsörjning, dvs yrkesmässig kompetens, är deras främsta uppgift”

En kommentar

  1. Intressant! Och något att fundera mycket kring.Vi kanske ska ha en bemötandekod, som t ex McDonalds, för att få alla att lära sig ett bra bemötande. För det är nog inte självklart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.