”You don’t know the power of the smart mob”

Den amerikanske IT-visionären Howard Rheingold (Virtual Reality, Virtual Community etc) har under de senaste åren intresserat sig för hur nya och sociala kulturer etableras och samverkar. Han har etablerat begreppet ”Smart Mobs” – ett begrepp som går igen i webb2.0- sammanhang som ”the wisdom of the crowd”. Rheingold går så långt att han beskriver förteelsen som nästa sociala revolution. (Själv har jag lite svårt alltför stora folkmassor virtuella som IRL – lite för mycket marscherande över det. Man får heller inte bortse från faran med grupptänkande)

I vilket fall, tar man fasta på

- framväxt av lämplig teknik (t ex mobiltelefoner, datorer)
- nätverkssamhället (t ex internet)
- 2.0 (ett aktivt deltagande, vilja till aktivt medskapande)
- behovet av kollektiva mål och lösningar när postmoderna frihetsvärderingar inte längre räcker till

så har man verktyg för att smart folkmassa!

Exempel:
Anton Abeles kampanj ”Stoppa gatuvåldet”
Kampanjen som räddade bokbåten i norsla Hordlaland, med hjälp av bloggar och Facebook
Kampanjen på Facebook för att Bromölla bibliotek ska få finnas på Facebook

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s